Børn og ældre har taget det nye format til sig, og det har gjort det muligt for mange ældre, at få adgang til e-mail, Youtube, Skype, Facebook og andre tjenester, som gør det lettere for dem at følge med i deres børns og børnebørns liv.
Fra ligegyldig gadget til hvermandseje
Selvom det i dag er vanskeligt at finde kritikere af Apples iPads, så var det noget anderledes i starten, da de første tablets blev sendt på gaden. Der var markante kritiske røster på banen, som ikke spåede den over-dimensionerede mobiltelefon ret meget succes.
Trods dette endte den første iPad med at sælge rigtig godt, og i dag har de fleste hjem et par tablets liggende på sofabordet, og med den nye iPad Pro vil vi nok i endnu højere grad opleve, at folk begynder at udskifte den bærbare computer med en mobil enhed, da det bliver lettere at skrive på den, og bruge den til andet end spil, nyheder og sociale medier.
Med office pakken og Adobe suiten på den store tablet, bliver det muligt, at lade den tunge bærbare computer blive derhjemme på skrivebordet, og i stedet tage den lille flade computer med på studiet, i toget osv.
2016 bliver året hvor tabletten overhaler laptoppen.
Tal fra det amerikanske marked tyder på, at vi indenfor ganske kort tid begynder at se den traditionelle bærbare computer få samme skæbne som desktop computeren. Den vil gå fra at være det foretrukne arbejdsredskab, til at stagnere salgsmæssigt og i højere grad blive hjemme-arbejdsstationen, hvorimod de mobile enheder tages med på studier og arbejdspladser.
Tallene taler også for sig selv, når man ser på udviklingen af salget over de sidste par år, og særlig interessant ser det ud, når man gætter på salgstallene for 2016.
Det er dog ikke kun her i vesten, at vi ser denne tendens.
Den er endda tydeligere, hvis man zoomer ind på områder som Afrika, Sydamerika og Kina.
Her ser man en hel population, som simpelthen springer den bærbare computer over, og starter med en mobil enhed i hånden, som deres første bekendtskab med computeren.
Dette hænger sammen med, at der i mange af udviklingslandene efterhånden er en fornuftig internetforbindelse, men der er ikke købekraft til at investere i en computer.
Derfor har Kina stor succes med at sælge deres meget billige smartphones fra mærker som bl.a Huwai og Xiaomi.
Ifølge netkablet er internethastigheden og prisen på en fibernet internetforbindelse faldende i disse lande, og med en billig kineser-mobil er det pludselig muligt at tjekke sin e-mail, oprette en facebook profil, og at få adgang til udenlandske medier i en grad, som ikke tidligere var muligt.
Dette betyder også, at vi ser en hel generation af nye forbrugere, som ikke er vant til at bruge en bærbar computer, men i stedet starter direkte på en mobil enhed.
Den kinesiske pendant til Facebook hedder Wechat, og dette sociale medie findes ikke i en desktop-version. Hele mediet er bygget som en App, og dermed er den 100 % designet til tablets og mobile enheder.
På mange måder er de en værdig konkurrent til Facebook, da Wechat allerede indeholder mobile pay, group-buys osv. og du kan sågar betale din elregning og benzinregning direkte via appen, som på mange måder udfordrer den kinesiske bankverden. Samtidig ser vi først indenfor de seneste få år, at Facebook investerer bredt i dygtige folk fra den digitale del af banksektoren.
iPad’en er børnenes computer
iPaden er med sit simple brugerinterface blevet børnenes computer, og det er særligt noget man kan mærke hos detailbutikkerne.
Hos Refurb kan man bekræfte denne tendens blandt deres kunder. Refurb er Danmarks førende indenfor genbrugte computere, telefoner og tablets, og de har oplevet en kraftig stigning i efterspørgsel på telefoner og tablets over se seneste år, hvor det tidligere var bærbare computere som var klart hovedfokus.
Salgs- og marketingschef Peter Hove udtaler:
”Vi oplever en voksende interesse for brugte tablets og smart phones. Traditionelt set har vores fokus været laptops, men de kommende år kommer vi til at fokusere tilsvarende på de mobile enheder, da vi kan mærke at efterspørgslen er markant stigende.”
Børn har en umiddelbar tilgang til teknologi, og det er interessant at se, hvordan de tager det til sig. Ofte ser man 2-3 årige prøve at swipe på fladskærme, for at få skrivebordet frem og tænde for deres ynglingsspil eller tegnefilm. En bevægelse der hurtigt lagrer sig fra brugen af smart phones.